mandag 30. mars 2009

Rundering, k-test og ruintrening

Denne helgen har det også blitt en del trening. Det hele startet på fredag etter jobb hvor jeg dro rett til Stend og k-testet Nira. Testen gikk egentlig veldig bra, men pga at vi gikk igjennom en del av momentene når jeg tok testlederkurset, gadd ikke Nira gå inn og sjekke alle tingene. Jeg tror hun husket igjen momentene når hun kikkert bort på de og ble ferdige med de med en gang og derfor drev hun heller på med andre ting. F.eks på kjettingen snudde hun seg og kikket på kjettingen også løp hun heller rundt og letet etter godbiter. På neste post fant jeg fort ut hva hun letet etter. På vei ut til figuranten under teppet ble nesen hennes fylt av herlig fert av hesteskit. Dette endte selvsagt med at hun heller løp bort og spiste skit enn å løpe ut til figuranten. Vi fikk derfor litt dårlig på avreageringen på disse to momentene. På skuddet, som jeg var mest usikker på, fikk vi "helt skuddfast". Det var jo kjemefint.
Etter k-testen dro jeg på trening med Kajsa. Her runderte vi 200-300 meter med 4 figuranter og hun fikk melde med løsbitt og bringkobbel annenhver gang. Dette fungerte kjempefint. Etter treningen fikk jeg trent litt budføring. Dette gikk faktisk overraskende bra. Kanskje vi kan klare noen poeng i denne øvelsen likevel på brukshundprøven 25. april? I utgangspunktet har jeg regnet med å nulle i både budføring og forangående i line.
På søndag var det ruintrening på Nutec på Sotra. Vi var bare 3 stk, så vi tok 3 økter hver. Her trente vi bl.a. på at hunden skulle melde på figurant bak en dør i en gang med mange dører, og ellers oppå og under mye rart. Kajsa fikk melde med løsbitt hele tiden for å forebygge avstandsmelding.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar