onsdag 23. september 2009

Rundering og spor

For ca 1 uke siden byttet jeg treningslag i Nrh. Den siste uken har runderingen dermed bare vært i nye løyper, noe vi har veldig godt av å trene på.
På torsdag runderte vi på Kismul. Løypen der går litt bratt oppover på den ene siden og nokså bratt nedover på den andre siden. Jeg var veldig glad for å se at Kajsa løp fine utslag også i denne type terreng. I tillegg runderte vi med bringkobbelet nede, noe som fungerte kjempefint.
På lørdag dro jeg og en annen fra laget til Askøy for å trene spor. Kajsa fikk et spor på ca 300 meter som startet utover en myr for så å snu tilbake inn mot traktorveien. Deretter gikk det et lite stykke langs denne, for så å gå ut igjen på andre siden. Jeg var utrolig fornøyd med sporet. Kajsa startet som vanlig i høyt tempo, så jeg måtte holde henne godt igjen for å klare å holde følge. Da vi kom ut på traktorveien, fikk vi som forventet sportap. Kajsa prøvde som vanlig i dra i alle retninger for å finne igjen sporet i terrenget på en av sidene av traktorveien, men dette lot eg henne ikke få lov til. Jeg strammet linen helt inn (ca 1 meter) og lot henne ikke få fortsette før hun hadde tatt opp sporet på veien. Dette var noe instruktøren på sporkurset i sommer tipset meg om. Etter ca 1 minutts febrilsk forsøk på å få dratt meg av gårde, ga Kajsa opp og begynte å lete etter sporet på veien og vi var i gang igjen og kom i mål. Dette var et kjempespor. Jeg hadde full kontroll hele veien og erfaringen Kajsa fikk ved traktorveien er virkelig gull verd :-)
På mandag runderte vi i en annen ny løype. Denne gangen på Krokeide. Denne løypen hadde mange utfordringer som høye stup og skrenter, vann, trær som sperret veien ut i terrenget osv. Her fik Kajsa rundere ca 300-400 meter med 3 figuranter. Vi startet med bringkobbelet oppe og tok det ned etter 2. figurant. Denne gangen fikk hun melde med løsbitt på 2 og rett i belønning på 1. Runderingen gikk greit nok. Kajsa løp stort sett langt ut, men på enkelte av slagene måtte jeg sende henne et par ganger. Jeg har absolutt sett bedre rundering, men med tanke på terrenget vi runderte i, må jeg nesten være fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar