mandag 7. september 2009

Treningssamling i Bø

I helgen har Kajsa og jeg vært på treningssamling i Bø. Der borte var det fantastisk terreng og man kunne se hvordan hunden jobbet så godt som hele tiden.
Jeg satt på med en kompis bortover og da han kom for å hente meg, innså vi fort at det ikke var plass til alle burene i bilen. Vi måtte derfor ut for å kjøpe bur før vi kunne dra av gårde, og vi kom dermed nesten 1 1/2 time for sent til Bø, men det er jo bedre sent enn aldri.
Han vi fikk som instruktør var hundeleder i politiet. Han hadde mye erfaring og var utrolig dyktig og vi har masse nyttige innspill i løpet av helgen.
Lørdagen startet med en "vanlig" 300 meter rundering med 2 figuranter i et overtråkket område. På begge figurantene skulle Kajsa få gå rett i belønning, men etter den første skulle vi ta ned bringkobbelet for å se treningen siste tiden har gitt resultater og hun dermed ikke plukket opp bittet. Etter første funn kjente jeg pulsen begynte å stige. Dersom hun tok opp bittet nå ville neste 3 mnd trening være helt bortkastet.... Da Kajsa kom inn uten bittet i munnen på første slaget, ble jeg kjempeglad, og jammen sjedde dette etter andre, tredje, fjerde og femte også... Deretter var det funn og rett i belønning. Jeg tror ikke jeg var så glad etter at vi sto på begge A-prøvene engang jeg, følte jeg svevde blant skyene. Når man har et problem som man har jobbet med i ukesvis og plutselig ser man at ting fungerer, det er en ubeskrivelig følelse altså. Senere på lørdagen trente vi på sporoppsøk fra bil + at hundene skulle få en påvirkning for å løpe opp en stor skrent for å finne en figurant. Dette gikk også veldig bra.
På søndagen dro vi først inn i Sommarland og hadde en runderingsøkt blant dinosaurer. Også denne gangen lot vi bringkobbelet henge nede. Jeg var litt spendt på om Kasja kom til å ta lange fine utslag for området var liksom blanding av skogs- og industriområde. Vel, det var vist ingen grunn til bekymring. Slagene var mer enn store nok, hun trakk fint fremover, og heller ikke nå var det snakk om å ta opp bittet. Hun fikk gå rett i belønning på første og melde med løsbitt på nr 2.
Etterpå dro vi opp i et skogområdet for å trene patrulje. Når det var min tur var det nesten ikke vind og jeg gikk veldig sakte og stoppet litt opp av og til. Siden vinden lenger nede i løypen var fra venstre gikk jeg oppover og bare kikket på venstre siden av veien, men den ene gangen vi stoppet litt opp slo Kajsa på noe og tvervendte. Hun hadde tydelig fått figuranten som lå på motsatt side av det jeg tenkte :-)
Etter lunsj skulle de fleste rundere igjen, men jeg ville fortsette med patrulje siden vi har trent så lite på det og vi hadde en instruktør som var veldig god på dette. Patruljen startet i runderingsløypen og Kajsa slo på alle sporene etter de som hadde gått ut som figuranter. Etter en liten stund begynte Kajsa å slå på noe, men hun insisterte ikke på å få løpe ut. Jeg fortalte derfor at det er sikkert noen et stykke lenger fremme, men at jeg ville fortsette med patruljen til Kajsa var mer sikker på hvor figuranten var og hun virkelig viste at hun ville ut. Dette var han helt enig i. Vi fortsatte oppover og Kajsa viste hele veien at her er det noe. Plutselig reiste hun seg opp på 2 og dro skikkelig i båndet. Da slapp jeg henne og hun løp rett ut til der figuranten lå. Etterpå fortsatte vi videre etter figurant nr 2. Det samme skjedde igjen og jeg slapp ikke Kajsa før hun virkelig dro skikkelig i bånden også denne gangen løp hun rett ut til figuranten. Dette var utrolig gøy, så dette må vi trene mer på :-)
Da alle var ferdige satte vi kursen hjemover og vi var ikke hjemme før etter midnatt. Helgen på Bø har vært helt fantastisk og jeg håper vi får anledning til å reise tilbake nesteår.

2 kommentarer:

  1. Da snakkes vi garantert på neste års samling da, for jeg reiser nok tilbake jeg også! Iallefall med så kjekke lagkamerater! ;) (se det - der fikk du jammen en kommentar fra meg også, lenge etterlengtet, men den som venter på noe godt vet du...) ;)

    SvarSlett
  2. Det gjør vi da. Tusen takk for hyggelig melding i bloggen min :-)

    SvarSlett