søndag 9. august 2009

Hovedkurs 2009

I går kom jeg tilbake fra en uke med redningshundtrening på Haslemoen. I år har jeg vært på treningslag siden jeg ikke skal regodkjenne før om ett år.
Treningen startet med søk etter dykker fra båt på søndagen. Kajsa var livredd båten og hun skalv og klorte seg fast i meg hele veien ut. Jeg tror ikke hun slo noe særlig på dykkeren, men det ble en fin opplevelse for henne å få oppdage at det fantes figurant med ball i vannet for turen med båten tilbake gikk litt bedre. Resten av dagen gikk med til søk etter dykker i vannkanten fra land og søk etter gjentsander i vannet. Dette gikk nokså bra.

På kvelden var det søk i bebygget område som sto på progammet. Vi hadde fått lov til å søke av hele Flisa "sentrum". Dette er noe vi ofte møter på leteaksjon, men som vi veldig sjeldent trener på, så det var kjempeartig.


Dagen etter skulle vi fortsette søket etter dykker fra båt siden det var så mange som ønsket en repetisjon på dette. Denne gangen gikk det kjempefint. Kajsa gikk nesten frivillig opp i båten og hun hang over kanten hele veien for å søke etter folk i vannet og hun slo på dykkeren på ca 30 meters avstand. Resten av dagen gikk med til å søke etter gjenstander i vannet. Dette synes jeg gikk nokså greit. Kajsa fant alle gjenstandene, men da lå bare 1 cm under overflaten og vi sto nokså nærme. På kvelden var det den andre halvparten av laget som skulle søke av sentrum av Flisa.
På tirsdagen var det søk etter dykkere og gjenstander i elv som sto på progammet. Vi skulle gå 2 og 2 ute i elven (en på hver side) og søke ca 1,5 km av elven. Kajsa slo veldig bra på begge dykkerene. Den første lå bak en stor stein og denne slo hun på ca 30 meter lenger nede i elven. Den andre lå på en liten hylle under et stup. Her turte jeg nesten ikke slippe Kajsa ut i vannet for elven var så sti, men jeg fikk hjelp av hundeføreren på motsatt siden til å se hvor figuranten lå slik at jeg kunne slippe Kajsa uti på riktig sted.

På onsdagen var mange på laget på leteaksjon, mens vi som var igjen skulle planlegge ferdig og arrangere øvelse for de som var på godkjenningslagene. Siden øvelsen var såpass sent på dagen rakk vi til og med en runderingsøkt før øvelsen startet. Dette gikk kjempefint :-)
På torsdag reiste ca 1/3 tlbake til elven slik at de som var figuranter sist også skulle få søke, mens vi andre trente patrulje. Vi gikk ca 5 km og hadde 5 figuranter underveis. Det var veldig artig å å prøve å gå patrulje såpass lenge, for vanligvis går vi bare 200-300 meter.
Fredagen dro vi først opp i hoppbakken for å trene på nedfiring. Siden jeg ikke hadde gjort dette før, fant jeg ut det det var best å prøve uten hund. Jeg var litt nervøs i utgangspunktet, men det gikk kjempefint. Etter lunsj dro vi til et annet sted for å trene på søk fra ATV. Som antatt ville Kajsa ikke opp på ATVen, så vi var 2 stk som holdt henne fast slik at hun ikke skulle hoppe av igjen og prøvde å roe henne ned. Hun slo fint på første figurant og etter lek og herjing med denne gikk det litt lettere å få henne opp på ATVen igjen for å fortsette søke. Også neste figurant slo hun greit på. Etter litt leking med denne, hoppet hun faktisk frivillig opp på ATVen for å få fortsette :-) Det er tydelig at figurantinteressen overgår redselen for ting som lager lyd og det er jo kanonbra!!
Uken på Haslemoen gikk utrolig fort, men sånn er det jo alltid når man har det gøy. Nå er det tilbake til hverdag og jobb igjen.

2 kommentarer:

  1. Se her ja. Skal si du har fått mye ut av uken :)
    Søke under vann? Lukter hundene ting som ligger UNDER vann?

    SvarSlett
  2. Ja det gjør de. Dykkeren er enklest for her kommer det bobler opp til overflaten. Hundene klarer gjenstander også, men ikke på like lang avstand. Visste at Kajsa kom til å klare gjenstandene for hun er en reser på å finne pinner i gjørmehullene :-)

    SvarSlett