tirsdag 16. juni 2009

Brukshundkurs på Evjemoen

I forrige uke var Kajsa og jeg på brukshundkurs i spor på Evjemoen. Vi hadde Geir B Larsen som intruktør og han var utrolig dyktig. De tilbakemeldingene vi fikk var at Kajsa har altfor høy intensitet i sporet så jeg må passe på å gå litt roligere enn henne og i tillegg må hun få mye oppgaver i sporet. Med oppgaver menes f. eks. å gå over store steiner, gå langs med trestammer også etter hvert krysse disse, hoppe opp skrenter hvor hunden må ha hjelp for å komme opp, gå spisse vinker, gå nede i nesten uttørkede bekker eller gå med en fot på hver side av bekken, mye skiftende underlag eller spor hvor avstanden mellom der jeg har gått bare er ca 10 meter. Dette tvinger henner til å roe ned tempoet og jobbe mer nøyaktig. I tillegg må jeg bli flinkere til å passe på å ikke la Kajsa få komme fremover i sporet før hun viser TYDELIG at det er her sporet går. Ellers mente han at det var mye bra, men altså rom for forbedring.
På kveldene hadde vi ulike aktiviteter. På torsdagen hadde vi konkurranse i feltsøk. Her var det ett deltagerlag (med en deltager fra hvert lag) og ett instruktørlag. Ute i feltet lå diverse vanskelige gjenstander og mange av de var så store at Kajsa ikke ville ta med med inn, men heller melde på de. Likevel klarte vi å vinne da, men det var fordi vi etter hvert fant ut at vi skulle løpe ut å hente inn gjenstandene selv i stedet for hundene :-)
På fredagen var det hundeløp. Jeg tror nesten alle var med og vi kom faktisk på 2. plass. Jeg var imponert over at Kajsa faktisk slo alle border colliene og fuglehundblandingen og kom inn bare 7 tideler bak en flattispe.
På lørdagen var det bankett med premieutdeling og diplom til alle.
Flere bilder fra kurset ligger på http://picasaweb.google.com/jaktlabb/Evjemoen2009#

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar