mandag 4. mai 2009

Etnesamlingen

Nå er vi vel tilbake fra Etnesamlingen. Det har vært 4 fantastiske dager med trening og sosialt samvær i nokså bra vær. Den eneste dagen det regnet litt var lørdagen, ellers har det vært veldig bra.

På torsdagen trente vi for det meste sporoppsøk. Først hadde Kajsa 3 oppsøk på omtrent 40 meter. De 2 første gikk nokså bra, men pga at jeg rotet det litt til (bl.a. ved å gå for langt oppe slik at jeg havnet i sporet til de som hadde hengt opp sløyfene), så misset vi utgangen første gang. Det siste sporoppsøket derimot gikk kjempefint. Etterpå hadde vi et oppsøk på 200-300 meter. Dette gikk også kjempebra. Det var tydelig at vi begge var litt rustne i starten, det er vel kanskje 1/2 år siden sist vi gikk oppsøk, men nå er vi der vi bør være igjen :-)
Til slutt på torsdagen tok vi et langt overværslag. Kajsa fikk figuranten på ca 200 meters avstand og løp rett og meldte.
På fredag sto det overværsøk på plakaten for vår del. Først skulle vi avsøke en halvøy. Vi startet med å gå bortover på kryss og tvers, og pga at Kajsa går nokså nær meg ble det en del gåing for min del. Da vi kom opp på toppen slo Kajsa på figuranten. Det var utrolig stilig å se hvordan hun jobbet iherdig med å lokalisere figuranten som satt 300-400 meter borte. Hun løp i sikksakk-mønster utover, før hun plutselig satte avgårde.
Litt senere på dagen gikk vi et nytt overværsøk på et mye mindre område. Etter nokså kort tid så jeg Kajsa plukket opp bittet og kom inn, da hun skulle ut og vise løp hun forbi der hun hadde tatt opp bittet og helt ned til figuranten. Hun hadde altså avstandsmeldt på figuranten :-( For å unngå dette strammet jeg opp bittet da vi skulle gå neste søk. Likevel kom hun inn igjen med bittet et sted hvor figuranten ikke satt (hun må ha jobbet sinnsykt med å få det opp i munnen altså, for det skulle være umulig). Etter å ha funnet figuranten litt senere, fant vi ut at det kunne stemme at hun fikk ferten av figuranten akkurat der hun meldte første gangen, men det hadde også sittet folk der tidligere. Til slutt tok vi derfor et nytt overværsøk i et helt rent terreng for å sjekke om hun meldte igjen uten å være hos figuranten. Det gjorde hun ikke.
På lørdagen startet vi dagen med et lite grusspor. Det er ikke så lenge siden vi trente på akkurat dette, så Kajsa gikk dette kjempefint.
Senere på dagen skulle vi gå et nytt overværsøk i et område hvor de andre hadde trent spor tidligere på dagen. Etter en liten stund fikk Kajsa ferten av noe og ikke lenge senere tok hun opp bittet. På en måte var det greit, da fikk instruktøren det svaret han trengte. Kajsa melder på spor!!! Jeg har hatt misstanken om at hun har meldt på sete (et sted det har sittet en figurant tidligere, men han har flyttet seg igjen) tidligere, men nå er det altså bekreftet at hun melder på fert. Vi tok ut bittet og fortsatte videre. Ikke lenge etterpå fant hun sporet av figuranten og sjekket ut baksporet. Da tok hun opp bittet igjen. Etter hvert fant hun ut at retningen var feil, snudde og løp ut til figuranten. Løsningen på dette blir å legge ut masse spor og "seter" i runderingen fremover også kun bruke løsbitt. På denne måten får hun ikke meldt på sporene og etter hvert vil hun forhåpentligvis slutte med dette.
Til slutt på lørdagen dro vi opp i et grustak for å trene grusspor. Kajsa fikk et 100 meter langt spor og dette gikk også veldig bra.

På søndagen gikk dagen med til asfaltspor. Jeg har forsøkt dette tidligere uten hell, derfor fikk jeg med instruktøren for å forklare oss hvordan vi skulle gjøre. Vi begynte med å sitte på asfalten og klappe litt rundt for å få masse fert og i tillegg skrapte vi en pølse nedi asfalten. For ca hver 3 meter skrapte vi litt med pølsen, også hadde vi en svart skinnbit i enden. Jeg anviste Kajsa starten, men hun var ikke intressert i å spise noe av pølserestene, hun skulle gå spor. Jeg fikk beskjed om å gi henne masse line slik at hun skulle få lov til å utrede selv, og det var stilig å se hvordan hun jobbet og jobbet for å holde på sporet. Hun mistet det av og til, men hun søkte tilbake og slo på sporet igjen og fulgte det et stykke videre. Det jeg har gjort feil tidligere er at jeg har gitt henne altfor lite line og forsøkt å hindre henne i å gjøre feil. På denne måten har hun bare forsøkt å dra meg rundt og alt har bitt tull. Vi gikk sikkert 5-6 asfaltspor til sammen og jeg synes det gikk kjempefint etter hvert.

Her er noen bilder fra samlingen:


2 kommentarer:

  1. Jøsses for en helg du har hatt! Jeg er dypt imponert over hvor allsidige dere er!!

    SvarSlett
  2. Helgen var helt topp den! Grunnen til at jeg driver med så mye forskjellig er at jeg synes alt er kjekt og derfor klarer jeg ikke bare å satse på et par ting. Må ta meg litt sammen, kan blir for mye av det gode også!

    SvarSlett